Het beeldhouwwerk Bolero werd voor de eerste maal tentoongesteld op 30 juni 1991 in de Keunekapel in Sint-Idesbald (waar ook ander werk van Baeteman te zien is).
Het idee voor dit werk rijpte lang in de geest van de beeldhouwer.
Bolero verwijst naar het gelijknamige muziekstuk van Maurice Ravel (1875-1935). Constante in dit stuk voor ballet is de trom. Aanvankelijk is naast de kleine trom enkel een fluit hoorbaar, maar gaandeweg speelt heel het orkest mee en klinkt de muziek almaar opzwepender.
Net zoals de kleine trom in het muziekstuk, vormt het vierkant de rode draad in deze beeldenreeks. Merkwaardig is dat Baeteman als muzikant zelf de kleine trom speelde. Het crescendo in de muziek wordt ook vertaald in de volgorde van de stenen en de daarin gebeeldhouwde motieven.
Paul Baeteman (°Nieuwpoort, 10 november 1933), was na zijn opleiding 33 jaar leraar wetenschappelijk tekenen en plastische opvoeding. Vanaf 1966 begon hij zich toe te leggen op zijn grote liefde en passie: beeldhouwen. Hij moet het vaak hebben van de inspiratie van het moment. De vorm van de steen bepaalt als het ware de vorm van het kunstwerk. Al lijken zijn beelden in marmer, hout of arduin op het eerste zicht abstract, ze hebben allemaal iets figuratiefs, iets vrouwelijks.
Baeteman is geen theoreticus, maar een man van de daad. Belangrijke inspiratiebronnen doorheen het oeuvre van Baeteman zijn o.m. het werk van de Britse beeldhouwer Henry Moore, maskers en beelden uit de Afrikaanse kunst, de Duitse expressionisten en Picasso.
De gemeente Koksijde is verheugd om deze indrukwekkende beeldenreeks op de prachtige golflocatie te kunnen plaatsen, waar het werk volledig tot zijn recht komt. Door vandalisme op een vorige locatie, werden enkele werken zwaar beschadigd. Ondanks een grondige restauratie blijven sommige vernielingen zichtbaar, en maken ze nu onlosmakelijk deel uit van het kunstwerk.